Užíváme cookies. Prohlížením našeho webu souhlasíte s jejich využitím. Skrýt

Hub vs. Belt motory u elektrických skateboardů

O tom, jestli jsou lepší belt driven motory, nebo hub motory debatuje komunita e-boardistů již léta. Je novější technologie zabudovaných hub motorů lepší, než “stará” technologie těch pásových…? Měl bych si koupit elektrický longboard s hub motory, nebo raději belt-motory?  Pravdou je, že tyto technologie jsou úplně odlišné a longboard s hub motory pojede jinak a jízda na něm bude působit jinak. Zde v článku si rozebereme základní výhody a nevýhody obou těchto technologií a necháme rozhodnout tebe, kdo je opravdový vítěz.

Hub motory na elektrickém lonboardu

 hub motory

Plusy hub motorů:

  1. Jsou lehké a efektivní

    Zabudované hub motory jsou designovány tak, aby byly kompaktní. Ačkoliv jsou hub motory novější, než belt-driven motory, i tak už se tato technologie stihla posunout a stále můžeme sledovat nové výrobce, kteří představují lepší a lepší zabudované motory.

  2. Jsou odolné a jednoduché

    Jelikož v hub motoru nenajdeš žádné držáky na motory, pásy, kladky, spojky, je docela těžké je zničit. Bezpečně schované v kolečku by ti hub motory měly vydržet dlouhou dobu a neměly by vyžadovat žádnou zvláštní údržbu, krom občasného vyměnění gumových koleček (plášťů), které je chrání.

  3. Huby jsou tiché

    V porovnání s beltovými mortory jsou huby téměř neslyšné. Nejsou zde žádné pohyblivé části, žádné další tření. Garantuji, že pokud pojedeš na hladkém asfaltu, tak cyklista před tebou nebude vědět, že jej předjíždíš. I vítr bude hlasitější!

  4. Odrážení není problém

    Když ti naráz dojde baterka a tvůj elektrický skateboard nemá vyměnitelnou baterku, máš smůlu… Pokud teda nemáš Hub motory. S nimi je odpor opravdu zanedbatelný a odrážení je srovnatelné s odražením na klasickém longu! Tohle je opravdu velká výhoda když ti dojde baterka, nebo když si třeba zapomeneš ovladač, jak já předevčírem.

  5. Brzdy reagují rychleji

    Většina Hub motorů užívají technologii “direct drive”. Když se motor jednou otočí, kolečko se otočí také. Nemusí bojovat s kinetickou energií otáčejících se pásů u belt-drivu. Díky tomu je reakční čas brzdy u hubu o trochu lepší než u belt motorů.

Mínusy hub motorů

  1. Horší točivý moment

    Hub motory mají oproti belt-motorům většinou slabší točivý moment a mají proto často horší akceleraci. Max. rychlosti se to ovšem netýká.

  2. Pomalejší ochlazování

    Cívky v hub motorech generují teplo, které se vytrácí pomaleji. Při delších a náročnějších jízdách tak může dojít k přehřátí. S tím ale většina výrobců počítá a “dobrý longboard” se při dosažení určité teploty v motorech sám vypne.

  3. Omezená customizace koleček

    Vzhledem k tomu, že jsou motory zabudované v kolečkách, nemůžete je jen tak vyměnit za jiná. To může být pro některé omezující.

  4. Nová technologie

    Hub motory se v e-board prknech používají až od roku 2016. Může se tedy časem přijít na nevýhody, se kterými nikdo nepočítal. Zároveň je ale pokrok v technologii hubů opravdu rychlý.

Belt motory – jsou lepší?

belt motory

Výhody pásových motorů v elektrických longboardech

  1. Větší točivý moment

    Díky většimu točivému momentu belt motorů obečně platí, že zrychlení je rychlejší a stoupání do kopců je lepší na belt-driven eboardu.

  2. Motory jsou (tak nějak) více chráněny

    Belt motory jsou na elektrickém longboardu zvednuty několik centimetrů od země a to jim poskytuje větší ochranu před nárazy aj.

  3. Lepší chlazení

    Jelikož nejsou motory “obaleny” gumovým kolečkem, je jejich chlazení efektivnější a rychlejší. Nemělo by se ti tedy stát, že se ti tvůj “belťák” přehřeje po cestě do prudkého kopce.

  4. Možnost výměny koleček
    belt motory

    Eboardy s belt motory mají všechna čtyři kolečka stejná. Můžeš si tedy koupit jakákoliv kolečka, která jsou kompatibilní s tvým uchycovacím systémem. A těch je dost.

Nevýhody pásových (belt) motorů

  1. Jsou težší

    Externí belt-drive motory jsou většinou vetší a váží o několik stovek gramů víc než hub motory. Pro někoho to možná nemusí být velký problém, ale jiní mohou preferovat kompaktnější a lehčí elektrické longboardy s hub motory.

  2. Odrážení je na většině belt-driven e-boardů skoro nemožné

    Kolečka a motory jsou spojeny pásy, které jimi otáčí. Odpor je zde opravdu veliký a odrážení proto velmi náročné.

  3. Budeš muset měnit pásy

    Tohle je nevyhnutelné. Pásy se časem ojezdí a bude potřeba je vyměnit. Jejich výměna není nic náročného, ale vždy se může stát, že tě lonbgoard zradí zrovna na cestě domů, když pás praskne.

  4. Je to stará technologie.

    belt motor

    Belt motory existují už několik desítek let. Někdo to považuje za výhodu, protože už Vás u nich nic nepřekvapí, ale na druhou stranu zde už neuvidíte moc inovací.

Co je tedy lepší? Hub motory, nebo belt-driven motory?

Jak už jste asi všichni čekali, všechno je to hodně subjektivní. Kdo preferuje rychlý odpich a možnost výměny koleček téměř za jakékoliv, měl by jít do beltu. (Nicméně jsem už viděl hub motory, které měli lepší akceleraci jak např. Boosted board, takže ani toto není jednoznačné.) Kdo nadruhé straně preferuje kompaktnost, lehkou údržbu, minimalistický vzhled a větší efektivitu, budou pro něj asi hub motory lepší volbou.

Pokud se chceš o tématu dozvědět víc, doporučuju:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *